måndag 1 augusti 2011

Varför köpa? När man enkelt kan fixa det själv!


Det är frågan till mycket som vi stoppar i oss, varför köper vi t ex kakor när det är så lätt att baka egna som är så mycket godare än köpta. Svaret är egentligen otroligt lätt, vi är helt enkelt för bekvämma och idag erbjuder livsmedelsbutiker i princip allt färdigköpt. I vår familj kör vi för det mesta på eget och hemlagat, jag bakar hellre kärleksmums som kanske tar en timme istället för att köpa äckliga torra bullar :) Många gånger sparar du inte så mycket tid på att köpa t ex fikabröd, du ska ju ta dig till affären och hem igen och det tar ju som sagt också tid. Men det handlar såklart om intresse också, jag älskar att stå i köket och fixa. Och prova nytt är alltid skoj tycker jag. Det är inte mycket i vårt hem som är jobbig och besvärligt utan jag ser det oftas som en utmaning att laga nya maträtter eller komma på nya recept att baka. Nyheten för i sommar är saft och sylt, det var ju riktigt gott att göra det själv! Saften blev inte alls lika söt och sliskig som den köpta och sylten hade väldigt mycket bär i jämförelse med köpt sylt :) Men tänk, vad hade vi gjort om det inte gick att köpa färdiga matrrätter eller fikabröd? Då hade många fått det jobbig, det är idag många som satsar på karriären och jobbet och hinner inte alls med att laga mat. Men tänk så underbart det hade varit att vara hemmafru, jag tror att det hade passat mig perfekt!
Hemlagad jordgubbssylt!
Jordgubbssylt á la Malla

1 kommentar:

  1. Du hade varit den bästa hemmafrun! som handen i handsken gumman! Puss från oss i norr:)Krama min goa gudson!

    SvaraRadera