fredag 22 mars 2013

Dagen då Oliver föddes!

Så här såg dagarna innan och dagen ut då Oliver föddes!

Jag slutade arbeta fredagen den 8 oktober 2010, tänkte att jag skulle ha två veckors ledigt innan vår vardag skulle förändras med vakna nätter och bebismys. Under helgen började jag känna lite molvärk eller ungefär som mensvärk och var extremt trött, den helgen spenderade vi hemma och bara tog det lugnt. På måndagen kände jag mig fortfarande väldigt trött och molvärken satt i. Jag fixade och grejade hemma hela dagen och när Abbe kom hem storstädade vi hela huset :) Jag tvättade det sista, bäddade spjälsängen och packade BB-väskan.

Natten till den 12 oktober sov jag över 7 timmar, vaknade inte en enda gång. Vaknade runt 06 på tisdagmorgon och fick en kraftig värk i magen, gick upp och hade fått en liten blödning men tänkte att jag får ringa min barnmorska efter 07 när MVC öppnar. Abbe åkte iväg till jobbet 06:45 och då fick jag en till liknade värk som kom vi 06. Gick upp på toaletten och insåg att slemproppen måste ha gått. Därefter började jag ha värkar var 7-10min, hittade en sida som heter varktimer.se som jag använde för att stämma av hur ofta jag fick värkar. Vid 09:30 började värkarna bli starkare och jag ringde förlossningen, då pendlade värkarna mellan 5-6min. De sa att jag skulle avvakta någon timme och höra av mig igen, jag var ju trots allt förstföderska. Jag ringde Abbe men tyckte att han kunde stanna kvar på jobbet eftersom vattnet inte hade gått och jag trodde inte att det skulle bli någon bebis under tisdagen :) När klockan var 11:00 var det 3-5min mellan värkarna och då ringde jag Abbe och sa till han att han nog skulle gå och äta tidig lunch för att vi kanske måste åka in till förlossningen. När klockan var strax innan 12 ringde jag Abbe igen och sa att jag inte klarade av att vara själv längre för att det började göra väldigt ont. Han kom hem strax innan 13 och då var det 2,30-4min mellan värkarna och då ringde jag till förlossningen igen och de sa till mig att ta två panodil och ta en varm dusch (jag kan ju inte direkt ha låtit panikslagen för BM tyckte det var konstigt att de inväntat att ge mig klartecken att åka in så sent) och ringa om en timme. Jag gjorde som de sa och tog två panodil och ställde mig i duschen, kunde ju knappt stå upp!!! Abbe fick hjälpa mig ur duschen och på med kläderna. Efter en timme tänkte jag hur ska detta sluta, det gjorde då väldigt ont.  Ringde in kl 14 och fick klartecken att åka in.

Vi packade ihop det sista och gav oss iväg mot Mölndal. I bilen fick jag en kraftig och annorlunda värk, och tänkte men gud vad ska jag göra om vattnet går i bilen. Vi kom in till Mölndal förlossning kl 15.15 och då var jag öppen 10cm. Då var det för sent för all smärtlindring utom lustgas, så mitt förlossningsbrev som jag skrev läste de aldrig. Hann i alla fall få en nivå av lustgasen :) Inne på förlossningen gick förloppet väldigt fort, efter alla kontroller, CTG och byte av kläder hade det nästan gått en timme. Kl 16.15 gick mitt vatten (splash) och sedan kom värkarna väldigt tätt, jag använde mig av två positioner i sängen. Hängandes över sängkanten och drack min glassdrink och sedan var det bara att vända sig på rygg för att det var dags att föda.  På andra krystvärken  föddes Oliver, klockan var då 17:48. Vikt: 3460g och Längd: 50cm. Två och en halv timme hann vi vara inne på förlossningen, i efterhand kändes det verkligen skönt. På väg ned till BB så såg man alla som gick runt i korridoren och väntade på att få föda, de hade nog en lång väntan! BM sa till mig efter Oliver var född att när jag kom in till förlossningen såg jag så redo ut att föda :) Höjdpunkten under själva förlossningen innan Oliver föddes var glassdrinken jag fick, riktigt kylande och gott! Den kan jag varmt rekommendera er som ska föda :)

Men vilken känsla efter, helt obeskrivlig. Vilken lycka och glädje, man glömde snabbt all smärta när man fick det lilla livet på magen. Efteråt har jag känt att det här kan jag göra om 1000 gånger, det är verkligen magiskt och hur häftigt som helst att föda barn. Vi stannade tre nätter på BB men Abbe sov bara där en natt, det var sååå himla skönt när vi alla kom hem. Nu i efterhand fattar jag inte varför vi stannande så länge,amningen var i gång och allt fungerade som det skulle. Även fast det var hörseltest och läkarbesök innan avfärd på fredagen så hade man ju kunnat åkt tillbaka, gillade aldrig BB. Jag var hyfsat pigg efter förlossningen och ville inte alls ligga på rummet, vi satt ute och tittade på tv och myste i soffan. Amningen fungerade bra från dag ett, han åt som en häst och Abbe kallade honom för "Snutt-Julle" för att han åt så mycket. Sov bra gjorde han också från start, vaknade två gånger per natt. Nu i efterhand har man fattat att man var verkligen lyckligt lottad som hade en sådan snäll bebis! Nu får vi se vad vi får för små krabater och framförallt hur en tvillingförlossning kommer se ut. Jag ser i alla fall framemot den och det ska bli så spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar