onsdag 8 januari 2014

Därför skippar jag riset och äter potatis!

Konstig tycker nog många, varför väljer hon potatis framför ris? Jo det ska jag allt förklara :) Vi alla har olika former av dieter vi följer, det är GI, LCHF, 5-2 osv, jag har provat de flesta dieter men har tröttnat ganska fort. Har kört det i någon månad eller egentligen så länge det gett resultat dvs någon månad och sedan har jag tröttnat. Den här gången är det annorlunda, jag tröttnar inte :) jag äter enligt 16/8 (periodisk fasta) och räknar dagens kaloriintag som mest får innehålla 1200 kcal på veckodagarna. Då har jag koll på vad jag äter och hur mycket, man kommer fort upp i kalorier, och det spelar ingen roll om du äter enligt LCHF, GI eller någon annan diet. Det mesta vi stoppar i oss innehåller kalorier. En diet ska vara hållbar i längden och lätt att följa tycker jag, slippa tänka "nej det där kan jag inte äta". Jag måste kunna ha dagar då jag unnar mig extra, t ex helger. Jag vill kunna gå på bio mitt i veckan och kunna ta en latte eller popcorn till filmen, har jag bara koll på vad jag har ätit kan jag faktiskt göra det utan att ha dåligt samvete eller tänka att "nej nu är hela min diet förstörd". Jobbig diet tycker många men väldigt enkel tycker jag. Det här är anledningen till varför jag väljer potatis framför ris.

100g Potatis
  • Kalorier: 76.0 kcal
  • Protein: 1.8 g
  • Fett: 0.1 g
  • Kolhydrater: 16.1 g
100g Ris (långkornigt)
  • Kalorier: 352.0 kcal
  • Protein: 7.8 g
  • Fett: 0.7 g
  • Kolhydrater: 76.9 g



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar