tisdag 27 november 2012

When three become five!

Det ni, vanligtvis brukar man utöka familjen med en familjemedlem i taget men vi kör hårt och tar två när vi ändå håller på. I april 2013 blir Oliver storebror, inte bara till en utan till två små krabater. Jajemen kära läsare, vi väntar enäggstvillingar :) Chocken har lagt sig nu eftersom vi har veta om det sedan jag var i graviditetsvecka 11, det var ett extra UL där jag skulle agera som testperson åt Torslands MVC. Där fick jag reda på att det var två i magen och inte bara en, tror alla i rummet blev lika chockad som jag blev....alla utom den kvinnliga läkaren. Det känns väldigt spännande det här och man känner sig extra speciell för visst är det otroligt speciellt att få äran att vänta två barn av samma kön och som troligtvis kommer vara identiska. Det är bara ca 1,5% av alla födslar i Sverige som resulterar i tvillingar och av alla tvillingar är ca 75% tvåäggstvillingar och 25% enäggstvillingar.

Tvilling 1 = Störst och äldsta v18+1
 
Tvilling 2 = Minst och yngst v.18+1



Idag har vi varit på östra sjukhuset och tittat på våra små, jag har ju fått sett dem 4 gånger nu och Abbe blev det 2:a gången...men jag får inte nog. Känns så skönt att få se att dem båda har det bra i magen och att allt är som det ska. Det blir täta kontroller nu i alla fall fram till vecka 25-28 på östra, varannan vecka kommer jag att gå på UL och läkaren som jag träffade sist sa att jag kan räkna med upp till tio UL innan bf som är beräknat till 28/4. Och MVC måste jag också gå till varannan vecka fram till vecka 34 tror jag det var och efter det så är det varje vecka som gäller. Kommer inte att få göra annat än att åka till östra och MVC i vinter. Vi är i alla fall i graviditetsvecka 18+1 nu och på måndag går vi in i ny vecka, det går undan och akta er vad jag växer. Vilken skillnad på mage det är nu och när jag väntade Oliver, ska se om jag hittar någon bild att visa.

Tidig bild på tvillingarna i vecka 13, tyvärr går det inte längre att få en bild ihop så vi får nöja oss med denna! 

Det var väl lite trevliga nyheter såhär på tisdagskvällen. Ha en underbar kväll, själv ska jag mysa ned i soffan med min lilla kille, som pekar på mammas mage och säger bebis :) Kram kram

2 kommentarer:

  1. Ååå så jag längtar tills dom kommer!! Ser så fina ut båda två! Vilken lycka!!!:) kramar

    SvaraRadera
  2. Vi längtar också :)) Känns bra att ha två extra hjälpanden händer tillgängliga så nära när det krisar :) Kram gumman!

    SvaraRadera