tisdag 7 februari 2017

Smarrig Paleo & LCHF mat

Det är just nu mejeri - och glutenfri kost som gäller för min del, och kosten ska även vara nästan helt sockerfri, LCHF kost. Då man äter enligt Fodmap så är det många produkter man måste utesluta i kosten, första veckan fick man tänka till lite extra men nu tycker jag att det går bra. Man ska bara lära sig vad man får äta och inte. T ex går det bra att ära Squash men inte Broccoli och blomkål, det går bra att äta halloumi & hårdost men inte mjölk, det går bra att dricka kokosmjölk men inte sojamjölk osv. Det har gett goda resultat både viktmässigt och magmässigt. Min mage har varit glad och nöjd, ingen uppsvälld mage eller magknip alls. Man kan äta väldigt mycket gott även när man äter enligt Fodmap, många LCHF och Paleo rätter passar perfekt in på det jag får äta, och så utesluter man bara det som jag inte får äta. Många recept innehåller ju vitlök och lök, det är ett big NO när man äter enligt  Fodmap, är det något som kan göra magen ledsen och uppsvälld så är det Lök & vitlök. 

I lördags blev det en härlig omelett med kyckling, bladspenat och ost, med en sallad till. Perfekt för en enkel och god lunch. Uteslut mejeriprodukter i omeletten och ersätt med mandel, havre eller kokosmjölk :)


Igår till middag provade vi något helt nytt, Kycklinghamburgare...sååå smarrigt. Istället för bröd tog jag salladsblad, halloumi ( det går bra att äta), egen gjord hamburgerdressing på majonäs, starka kryddor och lite annat gott. Sen lite klassiska tillbehör som tomat och gurka :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar